Katso myös

Uutisia kansainvälisyydestä monelta sektorilta

Tällä sivulla näytetään Opetushallituksen tuottamia uutisia kansainvälisyydestä. Lisää kansainvälisyysaiheisia uutisia Erasmus+ -ohjelmasta, yleissivistävän, ammatillisen ja aikuis- ja korkeakoulutuksen sektoreilta, nuorisotoiminnasta, kulttuurista ja Euroguidance-toiminnasta löydät vasemman sivupalkin kautta .

Ajankohtaista

14.10.2011


Panelistit vasemmalta Joonas Niemi, Päivi Martin, Camilla Kalevo ja Hannu Heinilä.
Kuva: Riikka Koivusalo

Mitä hyötyä ja kenelle? Erasmus-seminaarissa pohdittiin vaikuttavuutta

Ruskan koristama HAMKin Visamäen kampus kokosi korkeakouluväkeä Erasmus-asioiden pariin. Kaksipäiväisessä seminaarissa käsiteltiin muun muassa esteettömyyttä, opiskelijavaihdon ongelmatilanteita ja ajankohtaisia hallinnollisia asioita. Yhtenä keskeisenä teemana oli Erasmus-ohjelman vaikuttavuus.

Vaikuttavuus on kirjattu EU-komissiossa ohjelman tavoitteisiin, mutta miten vaikuttavuus määritellään korkeakouluissa ja miten se näkyy ohjelman arjessa? Aiheesta käytiin CIMOn vastaavan asiantuntijan Anne Siltalan vetämänä vilkas paneelikeskustelu, jossa oli edustajia Erasmuksen eri toiminnoista.

Vaikuttavuus määriteltiin hyödyksi

Vaikuttavuus, positiivinen vaikutus ja hyöty nähtiin pitkälti samoiksi asioiksi. Hyödyn määritelmän taas todettiin vaihtelevan sen mukaan otetaanko tarkasteluun yksilö vai instituutio, opettaja vai opiskelija, toimija vai kohde, mitattavat tulokset vai henkilökohtaiset kokemukset.

– Akateeminen tarjonta, haastava ja laadukas opetus, paneelissa opiskelijoita edustanut, Erasmus Student Network (ESN) Finland ry:n puheenjohtaja Joonas Niemi tiivisti onnistuneen opiskelijavaihdon edellytyksiä.– Mutta myös sosiaalisen elämän ja vapaa-ajan laatu ovat tärkeitä.

– Korkeakoulujen näkökulmasta Erasmus on muuttanut toimintakulttuuria tuomalla vaikutteita, ideoita ja kontakteja. Se on myös monipuolistanut opetustarjontaa ja mahdollistanut kotikansainvälistymistä, koulutusohjelmajohtaja Hannu Heinilä Hämeen ammattikorkeakoulusta tiivisti. Heinilä on osallistunut itse myös Erasmus-opettajavaihtoon useita kertoja.

Intensiivikurssikonkari, kansainvälisten asioiden koordinaattori Camilla Kalevo Tampereen ammattikorkeakoulusta täydensi yksilönäkökulmalla: – Palautteen perusteella intensiivikurssit ovat yksilöille mittaamattoman arvokkaita kokemuksia.

Onnistumisen edellytyksenä pidettiin yksimielisesti suunnittelua oli kyse sitten vaihdoista, intensiivikursseista tai kehittämishankkeista.

Erasmus on kansainvälistänyt Suomea

– Tuntuu, ettei olla tajuttu miten laaja vaikutus Erasmuksella on ollut koko Suomen kansainvälistymiselle, Hannu Heinilä totesi. – Yksin HAMKissakin ohjelma on koskettanut tuhansia näiden kahdenkymmenen vuoden aikana, jotka olen Erasmuksen parissa työskennellyt.

Kansainvälisten asiain sihteeri Päivi Martin Lapin yliopistosta kertoi, että kielikurssille osallistununeiden vaihto-opiskelijoiden on ollut paljon helpompi saada kontakteja suomalaisiin. – Kielen opiskelu kertoo asenteesta, joka vaikuttaa moniin asioihin, vaikkei itse kielitaito olisikaan vielä kovin syvää. Siitä on seurannut harjoittelupaikkoja ja osa-aikatöitä, suomalaisia kavereita ja myöhempiä työkontakteja.

Joonas Niemen mukaan moni opiskelija haluaa vaihdon jälkeen jatkaa ja jakaa kansainvälisiä kokemuksiaan. – ESN:llä onkin iso rooli siinä, minne opiskelijat lähtevät vaihtoon, koska sana hyvistä ja huonoista vaihtokokemuksista leviää. Hirveän herkästi jää kuitenkin edelleen huomioimatta vaihdon rahoitus. Moni ei voi lähteä vaihtoon, koska se maksaa niin paljon.

Päivi Martin toi esille myös yliopistojen kolmannen tehtävän eli yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja sen toteutumisen arjessa: – Ystäväperhetoiminta ja Erasmus-vaihto-opiskelijoiden vierailut kouluissa kansainvälistävät ympäröivää yhteiskuntaa.

Erasmus-seminaari järjestettiin HAMKissa Hämeenlinnassa 28.–29.9.2011.

Seminaarin materiaalit

(Julkaistu 14.10.2011 / VZ)