Katso myös

Uutisia kansainvälisyydestä monelta sektorilta

Tällä sivulla näytetään Opetushallituksen tuottamia uutisia kansainvälisyydestä. Lisää kansainvälisyysaiheisia uutisia Erasmus+ -ohjelmasta, yleissivistävän, ammatillisen ja aikuis- ja korkeakoulutuksen sektoreilta, nuorisotoiminnasta, kulttuurista ja Euroguidance-toiminnasta löydät vasemman sivupalkin kautta .

Ajankohtaista

05.06.2015


Yleisötyöseminaari keräsi Suomen elokuvasäätiön auditorioon mukavan joukon kulttuuri- ja av-alan ihmisiä

Miten tavoitetaan uusia yleisöjä?

Miten kulttuuri- ja av-aloilla tavoitetaan uusia yleisöjä? Miten syventää suhdetta jo olemassa olevaan yleisöön ja löytää uusia jakelukanavia? Suomen Luova Eurooppa –yhteyspiste järjesti 27.5.2015 Suomen elokuvasäätiön tiloissa Katajanokalla näihin teemoihin pureutuneen, kansainvälisillä puhujilla höystetyn Yleisötyötä Euroopassa –seminaarin.

Yleisötyö ja uusien yleisöjen tavoittaminen ovat EU:n Luova Eurooppa -ohjelman keskeisiä painopisteitä. Suomen Luova Eurooppa -yhteyspisteen järjestämä seminaari pureutui yleisötyöhön rahoitusohjelman, kansainvälisten näkökulmien ja käytännön esimerkkien kautta. Ylijohtaja Riitta Kaivosoja Opetus- ja kulttuuriministeriöstä avasi seminaarin juhlavasti korostaen kulttuurin tärkeyttä yhteiskunnalle. Tämän jälkeen estradi oli vapaa yhdelle seminaarin pääpuhujista, Tim Plymingille Isosta-Britanniasta.

Kuinka esineet herätettiin henkiin

Luovuutta ja innovaatiotoimintaa Britanniassa edistävässä Nestassa Innovaatiojohtajana työskentelevä Plyming oli esittelemässä British Museumissa tekemäänsä työtä. Museo ja BBC tuottivat yhdessä vuonna 2013 90 minuutin elokuvateattereissa esitetyn live-lähetyksen museon Pompeii-aiheisesta näyttelystä. Monet pitivät ajatusta livenä lähetettävästä museonäyttelystä hulluna: ”Ymmärsimme, ettemme voi uudelleen luoda kokemusta, joka syntyy kävelemällä näyttelyn läpi. Meidän piti luoda jotakin erilaista. Meidän oli luotava elämys”, totesi Plyming tuotannon lähtökohdista. ”Kuvittele itsesi kävelemässä Englannin kuningattaren tavoin tyhjässä, turisteista tyhjässä museossa ja tulet huoneeseen, jossa on tunnettu TV-kasvo” maalaili Plyming asetelmaa. Esineet ja historia heräsivät henkiin intohimoisten kertojien johdolla.


Tim Plyming esitteli yleisölle British Museumin ja BBC.n yhteistuotantoa

British Museumin markkinointiosasto suhtautui aluksi hankkeeseen varauksellisesti. Olisiko livelähetyksellä negatiivinen vaikutus näyttelyn kävijämääriin? Osin varauksellisuudesta johtuen, lähetyksen markkinointi tapahtui lähes täysin sosiaalisen median kautta. Pelot osoittautuivat perusteettomiksi ja sen sijaan, että livelähetys vähensi Pompeii-näyttelyn kävijämääriä, se herätti pikemminkin kiinnostuksen tulla kokemaan se itse. ”Pariskunta Pohjois-Englannissa ostaa 11 punnan elokuvaliput ja menee katsomaan esityksen teatteriin sen sijaan, että käyttää 400 puntaa Lontoon matkaan. Esityksen jälkeen pariskunta kuitenkin toteaa, että meidän on päästävä näkemään näyttely”, kuvasi Plyming erästä tapausesimerkkiä.

50 000 henkeä Britanniassa seurasi lähetyksen livenä teattereissa, 40 000 henkeä kävi katsomassa sen jälkikäteen ja maailmanlaajuisesti yhteensä 300 000 henkeä näki lähetyksen. Plyming myönsi yleisömäärien olevan verrattain vaatimattomia verrattuna TV-yleisöihin, mutta tuotannon ja jakelun taloudellisuus verrattuna TV-ohjelmien tuotantoon ja jakeluun mahdollisti konseptin toteutuksen. Tuotannon kokonaiskustannukset olivat 250 000 puntaa, ja ensimmäisen illan lipputulot 550 000 puntaa. Toistaiseksi liiketoimintamalli on sidoksissa välikätenä toimiviin elokuvateattereihin, mutta Plyming arvioi tulevaisuudessa suoran internetlähetyksen valtaavan alaa ja löytävän toimivan bisneslogiikan. ”Ottakaa mitä teimme ja opimme Pompeii Liven kanssa ja viekää se internetjakelun malliin”, kehoitti Plyming lopuksi seminaariyleisöä.

Kulttuuri kuuluu kaikille

Plymingin jälkeen lavalle nousi Monica Urian de Sousa Euroopan komissiosta. De Sousa työskentelee ohjelmapäällikkönä Luova Eurooppa -ohjelmassa vastuualueenaan yleisötyö. De Sousa puhui kulttuurin saavutettavuudesta ja demokraattisuudesta. Kaikilla kansalaisilla tulisi olla pääsy kulttuuriin ja Suomi on tässä asiassa Euroopan kärkimaita, totesi de Sousa. Yleisesti ottaen kehityssuunta on kuitenkin huolestuttava. De Sousa arvioi eräänlaisen epäonnistumisen poliittisessa prosessissa ja kulttuurin demokratisoinnissa johtaneen siihen, että yhdenvertaisuus ei toteudu. Yhä suuremmalla osalla ihmisistä ei ole pääsyä kulttuuripalveluihin. Toisaalta kulttuurin määrärahoja on yleisesti leikattu talouskriisin keskellä, mutta ennen muuta yhä suurempaa joukkoa ihmisiä eivät kulttuuripalvelut kiinnosta. Tämänkin johdosta yleisötyö ja yleisöjen rakentaminen on entistä tärkeämpää Luovan Euroopan puitteissa. Yleisötyön tulisi de Sousan mukaan koskettaa kaikkia kulttuurialan organisaatioita ja niiden kaikkia työntekijöitä: ”Sen tulisi kulkea punaisena lankana koko organisaatiossa johtotasolta vahtimestareihin”.


Monica Urian de Sousa puhui Euroopan komission ja Luovan Euroopan ohjelman puolesta kulttuurin yleiseurooppalaisista trendeistä

Median alaohjelmasta vastaavan Luova Eurooppa -yhteyspisteen toiminnanjohtaja Kerstin Degerman peräänkuulutti jatkona omassa puheenvuorossaan, että Luovan Euroopan -ohjelman tulisi herättää mielenkiintoa ja parantaa pääsyä audiovisuaaliseen kulttuuriin. Tämän tekemiseen tulisikin löytää uusia ja luovia tapoja. Mitä nämä tavat voisivat olla? Pääpuhujien jälkeen oli kahvin ja verkostoitumisen kautta aika siirtyä ohjelman rahoittamien tapausesimerkkien pariin.

Valaisevat tapausesimerkit

Tapauksensa esittelivät Matilda von Weissenberg Teatteri Viiruksesta, Kaisa Rönkkö Kansallisoopperasta, Kaisu Tapaninen ja Jenni Koivuranta Keski-Suomen elokuvakeskuksesta, Peter Stumbur Black Nights Film Festivalilta ja Jarmo Puskala Iron Skysta.

Teatteri Viirus – Meeting the Odyssey

Meeting the Odyssey on vuosille 2014-2016 ajoittuva yhteiskunnallinen, Itämereltä Välimerelle purjehtiva taideprojekti. Taiteilijat ja tapahtumajärjestäjät eri puolilta Eurooppaa matkustavat yhdessä, tapaavat ja toteuttavat työpajoja sekä esittävät teatteriesityksiä. Projekti yhdistää Odysseuksen saagan elementtejä modernille Euroopalle relevantteihin teemoihin ja tarinoihin. Kunkin kaupungin taitelijoiden toteuttamat projektit ovat yksilöllisiä.

Katso esittelyvideo ohesta

Kansallisooppera - European Opera Digital Project

Ooppera on taidemuotona ollut monenlaisten haasteiden edessä. Monet oopperatalot ovat lähettäneet esityksiä verkossa, mutta yleisömäärät ovat olleet melko vähäisiä. Yleiseurooppalaisena 15 maan ratkaisuna uusien yleisöjen tavoittamiseksi on perustettu digitaalinen verkkopalvelu, jonka kautta pääsee ilmaiseksi nauttimaan eurooppalaisista huipputuotannoista. Kohderyhmiä ovat sekä oopperan rakastajat että uudet yleisöt. Palvelu on otettu Suomessa hyvin vastaan: ”Yksittäisistä mukana olevista maista eniten sivukäyntejä on rekisteröity Suomesta”, totesi Rönkkö ylpeänä.

Tutustu palveluun ohesta

Case Keski-Suomen elokuvakeskus - North By North West – Films on the Fringe, ”Elokuvia Euroopan laidalta”

Kuinka löytää uusia kansainvälisiä yleisöjä eurooppalaisille indie-elokuville? Films on the Fringe -hankkeen tavoitteena on kiertävin elokuvateatterein tukea Euroopan laidalla toimivien elokuvayhteisöjen toimintaa ja edistää elokuvavaihtoa maiden välillä. Mukana on niin dokumenttielokuvia, lyhytelokuvia ja fiktiota. Suomessa hanke toteutettiin Jyväskylässä ja elokuvat löysivät hyvin kohderyhmänsä. ”Voi lähteä myös mukaan paikallisesti ja pienesti. Yhdessä olemme isompi toimija”, iloitsi toiminnanjohtaja Kaisu Tapaninen.


Kaisu Tapaninen ja Jenni Koivuranta kertoivat kokemuksiaan eurooppalaisten indie-elokuvien yleisöjen löytämisestä

Katso esittelyvideo ohesta

Black Nights Film Festival - Learning Through Films

Black Nights Film Festival on kansainvälinen, Tallinnassa vuosittain järjestettävä elokuvafestivaali. Festivaalin järjestävän tahon toimesta on syntynyt hanke, jonka kohderyhmänä ovat opettajat ja joka pyrkii edistämään elokuvien käyttöä opetusmateriaalina. ”Elokuvien kautta oppiminen on helppoa, houkuttelevaa ja vangitsevaa. Hanke on otettu kouluissa hyvin vastaan”, totesi Peter Stumbur.

Katso festivaalin kotisivut

Case Iron Sky -The Coming Race

Kuunatseista kertova elokuva Iron Sky on tunnettu esimerkki siitä kuinka tekijöiden innostuksella ja yleisöjen joukkoistamisella voidaan saada tuloksia aikaan. Työ alkoi vuonna 2005 ja ensimmäinen elokuva tuli ulos vuonna 2012. Iron Sky -elokuvan kävi teattereissa katsomassa maailmanlaajuisesti 0,5 miljoonaa ihmistä ja sen youtube-videot ovat tavoittaneet 20 miljoonaa ihmistä. Jatko-osia on tiedossa ja joukkorahoitus sekä muu fanien osallistaminen näyttelee keskeistä roolia elokuvien tuotannossa. Faneja on otettu mukaan joukkokohtauksiin ja tulevan jatko-osan tuotantoon: esimerkiksi maksamalla 35 dollaria ennakkoon saa itselleen Bluray-kopion tulevasta elokuvasta. ”En usko, että Iron Skyta olisi olemassa ilman faniyhteisöjämme”, totesi Jarmo Puskala.


Jarmo Puskala esitteli Katajanokalla Iron Skyn -tarinaa

Katso ohesta kuinka elokuvan faneja otettiin mukaan joukkokohtauksen tuotantoon Frankfurtissa

Lisätietoja:

Teksti ja kuvat: Ilmari Nokkonen