Katso myös

Uutisia kansainvälisyydestä monelta sektorilta

Tällä sivulla näytetään Opetushallituksen tuottamia uutisia kansainvälisyydestä. Sivulle kerääntyvät myös kohderyhmä- ja aihekohtaisissa kanavissa julkaistut kansainvälisyysaiheiset uutiset Erasmus+ -ohjelmasta, yleissivistävän, ammatillisen ja aikuis- ja korkeakoulutuksen sektoreilta, nuorisotoiminnasta, kulttuurista ja Euroguidance-toiminnasta.

Ajankohtaista

12.02.2016


Kielitaito - maailman yliarvostetuin juttu -animaatio suunnattiin työnantajille.

Some-aktiivisuus näkyi CIMOn verkkopalveluissa 2015

Vierailujen määrä CIMOn verkkopalveluihin kasvoi vuoden aikana yhteensä noin 10 %, mikä johtui pääasiassa Study in Finlandin käyttäjämäärän noususta (26 %). Cimo.fi-, Maailmalle.net-, Maatieto.net- ja Study in Finland -palvelujen yhteenlaskettu kävijämäärä oli reilut 1 970 000. Verkkopalvelujen ohella CIMO viesti aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Menestystarinaksi nousi työnantajille suunnattu "Kielitaito - maailman yliarvostetuin juttu" -animaatio, jota katsottiin Facebookissa yli 15 000 kertaa.

CIMO.FI-Facebookin tykkääjien määrä (4 000) kasvoi vuoden aikana 50 %. Sosiaalisen median kautta cimo.fi:hin saapumiset kasvoivat voimakkaasti, Facebookin kautta tultiin 90 % ja Twitterin kautta 250 % useammin kuin vuonna 2014. Tämä johtunee siitä, että eri kohderyhmille perustettiin vuoden aikana useita uusia Facebook- ja Twitter-sivuja. Sähköisiä uutiskirjeitä ilmestyi noin 50 kpl.

YouTubessa julkaistiin noin 50 videota, joista 10 oli Eramus+ -hankehaastatteluja, 10 vaihto-opiskelijoiden ja harjoittelijoiden omia Minuutteja maailmalta -kokemusvideoita, 6 nuorille ja opiskelijoille suunnattuja tietoiskuja ja haastatteluja, 10 ulkomaalaisille opiskelijoille tarkoitettuja kokemus- ja opastusvideoita ja loput erilaisia tapahtumavideointeja (esim. SuomiAreenalta). Videoita katsottiin YouTubessa yhteensä noin 23 000 kertaa. Yhteistyössä Vapa Median kanssa toteutettu, työnantajille suunnattu animaatiovideo, "Kielitaito - maailman yliarvostetuin juttu", julkaistiin YouTuben lisäksi Facebookissa. Maksetun näkyvyyden tukemana animaatiota katsottiin siellä yli 15 000 kertaa ja se levisi yli 40 000 ihmiselle.

Cimo.fi-palvelun vierailujen määrä (477 000) pysyi lähes ennallaan (-0,5 %) edellisvuoteen verrattuna. Tämä johtunee sekä Erasmus+ -ohjelmaviestinnän potentiaalisen kohderyhmän pysymisestä sivujen käyttäjinä että kansainvälisen harjoittelun hakujen vankasta suosiosta. Eurooppalainen vapaaehtoistyö (EVS),nuorisotyöntekijöiden kansainvälistymismahdollisuudet ja Erasmus+-ohjelma liikunnalle ja urheilulle herättivät huippusuosikkien, kansainvälisen harjoittelun paikkakuvausten, ohella paljon kiinnostusta. Kävijäpiikit ajoittuivat tuttuun tapaan harjoitteluhakujen yhteyteen keväällä ja syksyllä. Blogikirjoitusten (15 kpl) aiheina olivat mm. tasa-arvo, ihmisoikeudet, vieraiden kulttuurien kohtaaminen ja muut ajankohtaiset, kansainvälistymiseen liittyvät teemat

Maailmalle.netin ja Maatieto.netin vierailujen määrä (206 000) laski hieman (-16 %) edellisvuodesta, mikä johtunee Maatieto.netin uudistamisesta. Palvelun sisältöä karsittiin paremmin kohderyhmän (korkeakouluopintoja ulkomailla suunnittelevat) tarpeisiin vastaavaksi. Ulkomailla työskentelyä koskevat osuudet poistettiin ja työnteosta kiinnostuneet ohjattiin työvoimahallinnon palveluiden pariin. Koska uusi Maatieto.net ei aluksi löytynyt hakukoneilla helposti, sivustoa markkinoitiin Googlen AdWords-kampanjalla. Maailmalle.netin Facebook-tykkääjien määrä kasvoi vuoden aikana 46 % ja heitä oli vuoden lopulla lähes 1 400. Joulukuussa toteutettu maksullinen Facebook-kampanja, jolla markkinoitiin Maatieto.netin uutta Alankomaat-maaopasta, tavoitti noin 8 000 nuorta.

Study in Finland -palveluun tehtiin lähes 1 287 000 vierailua, mikä on peräti 26 % enemmän kuin vuonna 2014. Palvelusta haettiin tietoa erityisesti englanninkielisistä tutkinto-opiskelumahdollisuuksista, Suomen korkeakoulujen hakuajoista ja -menettelystä sekä opintojen kustannuksista ja rahoituksesta. Study in Finlandin Facebook kasvatti edelleen jäsenmääräänsä (jo yli 200 000 tykkääjää!) ja toimi tehokkaana Suomi-kuvan markkinoijana. Sen avulla myös neuvottiin ulkomaalaisia opiskelijoita ja ohjattiin heitä Study in Finland-verkkopalveluun. Uuden Instagram-sivun suosio lähti sekin kesän alussa huimaan nousuun ja vuoden lopussa sillä oli jo yli 4 500 seuraajaa.

Tunnetko meidät?

[Heli Salonen 12.2.2016]