Katso myös

Uutisia kansainvälisyydestä monelta sektorilta

Tällä sivulla näytetään Opetushallituksen tuottamia uutisia kansainvälisyydestä. Lisää kansainvälisyysaiheisia uutisia Erasmus+ -ohjelmasta, yleissivistävän, ammatillisen ja aikuis- ja korkeakoulutuksen sektoreilta, nuorisotoiminnasta, kulttuurista ja Euroguidance-toiminnasta löydät vasemman sivupalkin kautta .

Ammatillisen koulutuksen uutiskirjeet

OPH ja OKM:n yhteiset uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje

23.11.2017

Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus ja opettajuuden muutos kiinnostivat Erasmus+ -opintovierailulla


Opetushallitus vastaanotti maanantaina 13.11. reilut neljäkymmentä ammatillisen koulutuksen johtajaa, opettajaa ja kansainvälisten asioiden koordinaattoria 16 eri Euroopan maasta viikon mittaiselle Erasmus+ -opintovierailulle, jonka teemana oli osaamisperusteisuus ammatillisessa koulutuksessa. Kotiinviemiseksi saatiin verkostojen lisäksi uutta tietoa ja kokemuksia ammatillisesta koulutuksesta.

Osallistujia kiinnostivat erityisesti opetuksen henkilökohtaistaminen sekä opettajan työn muutokset. Toiveena oli saada ideoita ja esimerkkejä hyvistä käytännöistä suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa sekä verkostoitua muiden osallistujien kanssa. Puolet ryhmästä vietti viikon Koulutuskuntayhtymä Keudassa, puolet taas Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa. Molemmat ryhmät tutustuivat sekä oppilaitoksissa että työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen sekä siihen, miten osaamisperusteisuutta toteutetaan käytännössä.

Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja joustavia yksilöllisiä opintopolkuja pidettiin hyvänä asiana opiskelijan kannalta: ”Yksilöllisyys mahdollistaa enemmän kansainvälistymistä ja myös auttaa opiskelijaa itsenäistymään”, Diana Farrelly Iso-Britanniasta totesi. Keudan työelämäyhteistyö ja työpaikalla tapahtuva oppiminen tekivät vaikutuksen: ”On erittäin hyvä, että opiskelijat pääsevät yrityksiin näkemään todellista työelämää – miten se toimii. Ja oli hienoa nähdä, että heitä kohdeltiin yrityksessä tasaveroisina työntekijöinä”, Jasper van Pelt Hollannista sanoi. Diana Farrelly totesi, että sillä, että opiskelijat saavat työpaikoilla vastuuta heti alusta lähtien, on suuri merkitys heidän itseluottamukselleen. ”’Learning by doing’ on hyvin tärkeää - on hyvä, että opiskelijat voivat oppia asioita käytännössä”, Gabrijela Blaznek Sloveniasta sanoi.

Se, että ammatillinen opiskelu ei Suomessa enää ole aikaperusteista, herätti runsaasti kiinnostusta ja keskustelua. Ammatillisen opettajan työssä kiinnosti etenkin työnkuvan muutos – se, että opettaja on yhä enemmän opiskelijan mentori. Näiden ohella opiskelijan itsearviointi ja reflektointi olivat asioita, joita haluttiin viedä hyvinä käytäntöinä mukana kotiin.

Osallistujat kiittelivät sitä, että heillä oli viikon aikana tilaisuus paitsi tutustua suomalaiseen ammatilliseen koulutukseen niin myös verkostoitua toistensa kanssa. Vierailulla oli aikaa vaihtaa ajatuksia ammatillisen koulutuksen kehittämisestä ja siitä, miten ammatillinen koulutus on kussakin maassa järjestetty. Moni innostui myös ajatuksesta lähteä suunnittelemaan yhteistä kv-hanketta jonkin suomalaisen ammattioppilaitoksen kanssa.

  • Opintovierailu ”Strenghtening the Competence-based Approach – Flexible Learning Paths and Recognition of Competences” 13.11.-17.11.2017

(Teksti: Aino Kivelä, kuvat: Sari Turunen-Zwigner)