Katso myös

Uutisia kansainvälisyydestä monelta sektorilta

Tällä sivulla näytetään Opetushallituksen tuottamia uutisia kansainvälisyydestä. Lisää kansainvälisyysaiheisia uutisia Erasmus+ -ohjelmasta, yleissivistävän, ammatillisen ja aikuis- ja korkeakoulutuksen sektoreilta, nuorisotoiminnasta, kulttuurista ja Euroguidance-toiminnasta löydät vasemman sivupalkin kautta .

Ammatillisen koulutuksen uutiskirjeet

OPH ja OKM:n yhteiset uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje

06.06.2014

Arkioppimista pohdittiin Leonardo-kesäpäivillä

Lounastauolla testatiin omaa kansainvälsitä osaamista

Lounastauolla testattiin omaa kansainvälistä osaamista ja poseerattiin Instagramissa avainsanalla #kvosaaja

Helsingissä 3.-4.6. järjestettyjen ammatillisen koulutuksen Leonardo-kesäpäivien teemana oli tällä kertaa hankkeiden vaikuttavuus ja arkioppiminen. ”Haluamme nyt tuoda esille hankkeiden vaikutuksia kuten arkioppimista, jotta ne tulevat muidenkin kuin mukana olleiden käyttöön”, kesäpäivät avannut CIMOn ammatillisen koulutuksen yksikön päällikkö Mika Saarinen totesi. Päiville osallistui noin 70 Leonardo-hanketta ammatillisissa oppilaitoksissa parhaillaan toteuttavaa kv-koordinaattoria eri puolilta Suomea.

Opintopisteitä kulttuurisesta osaamisesta?

Osallistujia pohditutti etenkin arkioppiminen ja sen tunnistaminen ja tunnustaminen – miten voidaan tehdä näkyväksi ulkomaan työssäoppimisjaksoilla saatua osaamista kuten henkistä kasvua tai kulttuurista osaamista, joita ei voida suoraan mitata tai muuttaa opintopisteiksi. Työkaluja arkioppimisen tunnustamiseen löytyy jo tällä hetkellä esimerkiksi Eurooppalainen opintopolku –verkoston verkkosivuilta ja ECVETtistä (ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä), mutta silti haasteena on yhä elinikäisen oppimisen avaintaitojen tunnustaminen osaksi opintoja.

Työssäoppiminen ulkomaanjaksolla on nuorelle mahdollisuus

Ensimmäisen päivän rinnakkaissessioissa käsiteltiin kokemuksia työelämäyhteistyöstä, hankepartnereiden yhteistyön edellytyksiä sekä kansainvälistymismahdollisuuksien tasa-arvoa. Työelämäsessiossa todettiin, että onnistuneen työelämäyhteistyön pohjana ovat muun muassa saapuvan opiskelijan todellisen osaamistason selvittäminen etukäteen sekä opiskelijan ja yrityksen tavoitteiden kohtaaminen. Motiivi ulkomaisen työssäoppijan palkkaamiselle voi tosin olla muukin kuin suora hyöty yritykselle: ”Meillä motivaationa on ollut se, että voimme tarjota esimerkiksi jollekin espanjalaiselle nuorelle mahdollisuuden. Espanjassa ei tällä hetkellä ole nuorille tarjolla mitään”, jo useita työssäoppijoita rekrytoinut toimitusjohtaja Mikko Heinonen Alasin Media Oy:stä kertoi.

Vertaistukea ja verkostoitumista

Päivien tärkeää antia osallistujille oli varsinaisen ohjelman lisäksi myös tilaisuus vaihtaa ajatuksia muiden kv-koordinaattoreiden kanssa ja verkostoitua. Tähän oli onneksi varattu ohjelmassa tilaa, ja ensimmäisen päivän hankeralli, jossa halukkaat koordinaattorit saivat esitellä omia hankkeitaan, tarjosi kaikille tilaisuuden kertoa kokemuksia hanketyöstä ja sen onnistumisista ja haasteista. Tästä on hyvä jatkaa kohti kesää ja ennemmin tai myöhemmin myös Erasmus+ -ohjelman tarjoamia mahdollisuuksia kansainvälisyyteen ja oppimiseen.

leonardo-kesäpäivine hankerallissa koordinaattorit kertoivat omista hankkeistaan toisille osallistujille

Hankerallissa koordinaattorit kertoivat omista hankkeistaan ja osallistujat pääsivät vaihtamaan ajatuksia hanketyöstä.

(6.6.2014/AK)