Opetushallitus uutisoi Erasmus+ -ohjelmasta

02.04.2015

Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat suosikkeja globaalin Erasmus+ -liikkuvuuden ensimmäisessä haussa

Ensimmäistä kertaa Erasmus+ -ohjelmassa haussa ollut korkeakoulujen globaali liikkuvuus toi CIMOon 32 hakemusta. Tukea on jaossa 2,2 miljoonaa euroa.

Globaalilla liikkuvuudella tarkoitetaan korkeakoulujen opiskelija-, opettaja- ja henkilökuntavaihtoja Euroopan ulkopuolisten kumppanimaiden kanssa. CIMO myöntää rahoituksen sekä Suomesta vaihtoihin lähteville että tänne vaihtoihin saapuville, mutta pääpaino on tänne saapuvien vaihdoissa.

Hakemuksista 30 tuli korkeakouluilta ja 2 korkeakoulujen muodostamilta konsortiolta. 10 suomalaiskorkeakoulua ei hakenut lainkaan globaalin liikkuvuuden tukea tällä ensimmäisellä hakukierroksella.

Globaalia Erasmus+ -liikkuvuutta rahoitetaan EU:n ulkosuhderahoista. Se jakautuu neljään eri rahoitusinstrumenttiin ja niiden alla vielä yhteensä kymmeneen, eri maat kattavaan tukeen (envelope). Suomessa globaalin liikkuvuuden tukea on vuoden 2015 hakukierroksella jaossa 2,2 miljoonaa euroa. Tukea haettiin yhteensä 5,8 miljoonaa euroa.

Hakemukset jakautuivat varsin epätasaisesti eri tukien välillä. Kaikkein suurin kysyntä kohdistui Amerikan ja Aasian teollistuneisiin maihin sekä kehitysyhteistyötä tukevan DCI-instrumentin Aasia- ja Latinalainen Amerikka -rahoitukseen. Suosituimmat yksittäiset kumppanimaat olivat Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat. Suosituimpia tukia haettiin jopa lähes kymmenkertainen määrä käytettävissä olevaan määrään verrattuna. Sen sijaan EU:n eteläisen naapuruusalueen ja Länsi-Balkanin maiden kanssa tehtävään yhteistyöhön tukea haettiin vähemmän kuin sitä on tarjolla.

Hakemuksille tehdään seuraavaksi CIMOssa laatuarviointi. Tuen myöntöön vaikuttaa laatuarvioinnin lisäksi hakemusten maantieteellinen jakautuminen, sillä tavoitteena on rahoittaa yhteistyötä mahdollisimman monen eri kumppanimaan kanssa. Tulokset julkaistaan viimeistään toukokuun 2015 lopussa.

Lue lisää

Globaali liikkuvuus Erasmus+ -ohjelmassa
Erasmus+ korkeakoulutukselle

(2.4.2015 / AK)