Kierrätyskäsityönä tehdyissä rannekoruissa käytettiin materiaaleina mm. tinalankaa sekä kalannahkaa.

Kaljatölkinklipsuvirkkausta ja rallienglantia Saksassa

Erasmus+ on suurin ja tärkein aikuiskoulutuksen kansainvälisen yhteistyön ohjelma, joka rahoittaa erilaisia liikkuvuus- ja kumppanuushankkeita ympäri Eurooppaa.

Keravan Opisto koordinoi kaksivuotista Teaching and Learning for Life (TELLE) -kumppanuushanketta, jossa oli mukana viisi partneria: Islanti, Saksa, Norja, Viro ja Suomi. Hankkeen aikana jokainen partneri järjesti viisipäiväisen koulutustapahtuman, jonka lisäksi toteutettiin kaksi opetusjaksoa.

Erasmus+ hankkeissa tavoitteena on lisätä eurooppalaisten aikuiskoulutusorganisaatioiden kansainvälistä yhteistyötä ja hyvien käytäntöjen jakamista, sekä parantaa henkilöstön kielitaitoa ja valmiuksia toimia kansainvälisessä ympäristössä. Näin kävi Keravan Opiston taitoaineiden suunnittelijaopettajalle Aune Soppelalle, joka toteutti helmikuussa kollegansa Marjo Vainion kanssa viisipäiväisen opetusjakson Saksan Börden kansalaisopistossa kierrätyskäsitöiden merkeissä.

”Siellä ne tekevät erilaisia käsitöitä kuin me. Tällaisia erikoisia kursseja, kuin mitä meillä Suomessa tarjotaan ei ole siellä lainkaan. Kaikki osallistujat olivat siten erittäin innokkaita kierrätyskäsitöistä”, Soppela kertoo iloisena.

Neljän päivän aikana Soppela ja Vainio järjestivät yhteensä kahdeksan käsityökurssia, joilla työskenneltiin niin tuttujen, kuin myös tuntemattomien kierrätysmateriaalien kanssa. Kierrätyskoruja taiteiltiin napeista, vetoketjuista, vanhojen istuinsuojien puuhelmistä sekä kaljatölkinklipsuista. Videonauhavirkkauksella taas syntyi kestäviä ja hauskoja mattoja, ja tinalankakirjonnalla kauniita ja kevyitä rannekoruja. Suomalaiset materiaalit kierrätyshuopa ja paperinaru olivat myös käytössä kursseilla. Kierrätyshuovasta saatiin aikaan koreja, heijastimia ja avaimenperiä, ja paperinarusta syntyi jouluvalojen kera välkekranssi.

Konkreettinen hyöty

Kansainvälistyminen antaa organisaatioille virikkeitä oman toiminnan kehittämiseen. Soppela on samoilla linjoilla:

”Erittäin paljon ollaan saatu näistä kansainvälisistä yhteyksistä ideoita ja kontakteja. Ei se kansainvälistyminen ole pelkkää vierailua ja verkostoitumista, vaan on siitä ihan konkreettinen hyöty”.

Keravan Opistossa voi opiskella ja harrastaa monia eri aineita kuten kieliä, kädentaitoja, tietotekniikkaa, liikuntaa ja tanssia. Kansainvälistymisen kautta opisto on saanut uusia ideoita ja jopa uusia kursseja ohjelmistoonsa. Hankkeiden kautta saadut hyvät kontaktit ja ystävyyssuhteet ovat auttaneet Soppelan mukaan myös paljon esimerkiksi käsityömatkojen järjestämisessä.

Rallienglannilla pärjää

Soppelan mielestä haastavinta opettajavierailun aikana oli vieraan kielen kanssa toimiminen:

”Kielitaito on aina pääoma, harmittaa että se lukion saksa on niin kaukana. Mutta kyllä se kieli elpyi siinä pienessä kielikylvyssä”.

Rallienglannilla pärjää Soppelan mukaan ulkomailla täysin hyvin. Lisäksi hän muistuttaa, etteivät kohdemaankaan osallistujat välttämättä osaa englantia, joka tosin tuo omat haasteet opetukseen. Käsitöiden opettamisessa pärjää Soppelan mielestä ilman kielitaitoa, sillä malliopettaminen, kuvat ja aito kiinnostus yhdessä tekemiseen riittävät.

”Mutta totta kai kielitaito helpottaa huomattavasti”.

Kokemus auttoi kurssien järjestämisessä, sillä kaikki vaatii hyvää ennakkovalmistelua. Soppela muun muassa varmisti, että käsityöohjeistukset olivat kuvallisia ja todella selkeitä, jotta yhteisen kielen puuttuessa voidaan katsoa ohjeesta mitä tehdään.

”Omaa kielitaitoa kannattaa kyllä pitää yllä, mutta jos on lukion englannit lukenut, niin pärjää kyllä”.

Oppi kiertoon!

Aikuiskoulutuksellista osaamista on yhtä paljon kuin on tekijöitä, ja siksi on tärkeää että erilaiset menetelmät, toimintatavat ja työkalut pääsevät hankkeiden kautta myös muiden tietoisuuteen.Tämä on ollut pitkään myös Soppelan toive:

”Olen aina halunnut että opettajat pääsisivät opettajien kanssa kontaktiin, ja tässä TELLEn kautta me ollaan päästy, eli opettajat ovat opettaneet toisiaan”.

Kaikkien TELLE-hankkeen työpajojen sisältö ja menetelmät on koottu hankkeen verkkosivuille, josta ne ovat kaikkien saatavilla.

Soppela kannustaa muita lähtemään rohkeasti mukaan kansainväliseen yhteistyöhön ja erityisesti opetusjaksoille Eurooppaan.

”Tämä oli erittäin toimiva ja onnistunut hanke. Päästiin siihen mihin pyrittiinkin”, Soppela toteaa.

Erasmus+ ohjelman avulla tuetaan strategisten KA2 kumppanuushankkeiden lisäksi aikuiskoulutushenkilöstön liikkuvuutta KA1 hankkeilla. Myös KA1 liikkuvuushankkeissa on mahdollisuus lähteä tekemään opetusjaksoja ulkomaalaiseen oppilaitokseen, kuten Soppela teki KA2 hankkeessa.

Teksti ja kuva: Linda Juntunen

Lisätietoa: