CIMO edistämässä osallisuutta eurooppalaisessa yhteistyössä
8.6.2011 Kalastajatorppa, Helsinki
Onko osallistuminen EU-ohjelmiin jakautunut tasaisesti eri väestöryhmien kesken? Ovatko esimerkiksi vammaiset ja maahanmuuttajat mukana ohjelmissa?
CIMOn hallinnoimiin EU-ohjelmiin osallistuu vuosittain suuri määrä eri-ikäisiä suomalaisia. Viime vuonna Elinikäisen oppimisen ohjelma ja nuorisotoimintaohjelma Youth in Action rahoittivat yli 15 000 liikkuvuusjaksoa. Euroopan komission 2020-strategiassa yksi keskeinen tavoite on sosiaalisen osallisuuden edistäminen Euroopassa. Myös CIMOn tavoitteena on taata kaikille tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua kansainväliseen toimintaan ja ennaltaehkäistä eriarvoistumista. Miten voimme edistää näiden tavoitteiden toteutumista?
Ohjelma (pdf)
Esite teemaa käsittelevistä hankkeista (pdf)
Esitykset
Geraldine Libreau, European Commission: Equal Opportunities and Inclusion in Education and Training: what is the reality at European level? (pdf)
Markus Vähälä ja Sami Helle: Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry: Hanketoimijat esittäytyvät (pdf)
Sofia Laine, Nuorisotutkimusverkosto: Miksi aktiivinen kansalaisuus on tärkeää tämän päivän Suomessa? (pdf)
Eija Wilen, CIMO: LLP- ja Youth in Action -ohjelmat tasavertaisten mahdollisuuksien edistäjinä: eurooppalaisen Inclusion-verkoston esittely (pdf)
Työpajat
1. Esteetön liikkuvuus
Liisa Metsola, Keskuspuiston ammattiopisto, Mobility Opportunities for Disabled Learners, Grundtvig (pdf)
Sirpa Suovirta, WOW, Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus, Leonardo (pdf)
2. Maahanmuuttajat
Mari Ahonen-Walker, Valtakunnallinen työpajayhdistys, Uusi Ovi -hanke, Leonardo (pdf)
Raimo Salo, Oulun kaupunki, MILE – More Inclusion, Less Exclusion, Comenius Regio -hanke (pdf)
3. Luovat menetelmät
Raisa Niemi, Lasipalatsin Mediakeskus Oy: Fotorally Euro Slam, Kulttuuri-ohjelma (pdf)
Ulla-Maija Koivula, Tampereen ammattikorkeakoulu, Social Pedagogy and Creative Methods in Substance Care, Erasmus (pdf)
Marja-Liisa Lintunen, Koulutuskeskus Agricola, Empowering learners with special Needs – methods and intercultural study, Grundtvig (pdf)
4. Vaikuttaminen – Act Locally, Think Globally
Tarja Rantanen ja Päivi Hautaniemi, Parkanon lukio, European Solidarity in Action, Comenius-yhteistyöhanke (pdf)
Yhteenveto työpajojen keskusteluista (pdf)