Kuva: Tiina Kauvosaari

Lumijoen koulussa koodataan kansainvälisesti

Syksyllä 2015 Lumijoen koululla käynnistyi neljän maan koodaushanke, johon 8-luokkalaiset oppilaat pääsivät osallistumaan.Partnerit löytyivät helposti aikaisemman Comenius-hankkeen sekä koodaus- ja pelikurssien kontaktien kautta.

Lumijoen koulun tietotekniikan opettaja Tiina Kauvosaari kuvailee, miten projektissa hyödynnetään tehokkaasti vertaisoppimista: eri maiden opettajat opettavat toisiaan uusissa sovelluksissa ja tämän jälkeen koulun oppilaat opettavat niitä edelleen toisilleen.

Pääasiallinen ohjelmoinnin oppimisen keino tapahtuu erilaisten pelien kehittämisen avulla. Englannin kielellä tapahtuva yhteistyö ja ohjelmointi kehittävät niin oppilaiden kuin opettajien kielitaitoa. Hankkeesta tuotettujen pelien materiaali hyödynnetään koko koulun laajuudelta, kun koulun muut oppilaat pääsevät testaamaan ja kehittämään pelejä. Esimerkiksi legorobottien ohjelmointi on ollut ”hitti” niin oppilaiden kuin opettajienkin keskuudessa.

Tiina kuvailee tuntemuksiaan projektissa mukana olosta ”mahtavaksi itsensä voittamiseksi”, kun hän on päässyt haastamaan itseään opettamalla koodausta englanniksi ja oppimalla itse lukuisia uusia sovelluksia. On ollut hienoa, että oppilaiden lisäksi oppijoina ovat toimineet myös opettajat –oppilaiden ja opettajien roolit ovat joustavasti vaihdelleet.

Koodaus ja kansainvälisyys osaksi koulun arkea

Hankkeella on ollut suuri merkitys niin Lumijoen koululle kuin myös kunnalle. Kansainvälisiä kontakteja on kipeästi kaivattu koululle.

”Kaikki oppilaat, jotka ovat olleet hanketapaamisissa, heillä on nyt pysyviä ystäviä ulkomailla, perheetkin ovat ystävystyneet ja suunnittelevat vierailuja toistensa luokse, opettajat on ystäviä keskenään… se on ihan mieletöntä! On myös tajuttu, että pitää oikeasti osata myös puhua englantia. Pienemmät oppilaat ja sisarukset puhuvat nyt, että hekin haluavat oppia englantia. On ollut ihanaa antaa mahdollisuus pienen paikkakunnan oppilaille, jotka ei ole koskaan olleet ulkomailla. Maailma avautuu ihan eri lailla.”

Yksi tavoitteista on ollut näyttää, että koodaus voidaan tuoda osaksi kaikkien oppiaineiden opetusta. Asennemuutosta on jo havaittavissa: ”Monelle opettajalle ohjelmointi on ollut sellainen mörkö, mutta tämän vuoden aikana asenne on muuttunut, kun on saatu materiaalia käyttöön. Ei ole välttämättä huono asia, että oppilaat osaavat enemmän kuin opettaja! Myös oppilaat on olleet todella innostuneita, ja nuoremmilta oppilailta tulee jo kyselyä uuteen projektiin osallistumisesta.”

Koulun toimintaan on jäänyt hankkeen myötä pysyväksi osaksi vuosittaiset koko koulua koskevat koodaustunnit, joista aiotaan tulevaisuudessakin pitää kiinni. Lisää ideoita syntyy kaiken aikaa. Tämä on selvästi vasta alkua.

Hankkeen perustiedot:

  • Hankkeen nimi: App2d@ate
  • Hankkeen kesto: 2015-2017
  • Kumppanit: Leine-Schule Neustadt, Saksa (koordinaattori), Lumijoen peruskoulu, Suomi, Escola Secundária Antero de Quental, Portugali, I.I.S. Falcone-Righi, Italia
  • Hankkeen aikana opittavia ohjelmia ovat mm. Kodu, Alice, AppInventor, Legorobotit sekä tietoturva-asiat ja netiketti

Teksti: Elena Silverang