Départs. Practices for an integrated development of European Contemporary Dance

Pääjärjestäjä: PARTS (Performing Arts Research and Training Studios) (Belgia)
Yhteisjärjestäjät:
Zodiak - Uuden tanssin keskus (Helsinki, Suomi)
Hebbel am Ufer (HAU) (Berliini, Saksa)
PACT Zollverein (Essen, Saksa)
Kunstencentrum Vooruit (Ghent, Belgia)
Alkantara (Lissabon, Portugali)
Trafó Kortárs Müvészetek Háza (Budapest, Unkari)
Centre de développement choréographique (Toulouse, Ranska)
Forum Danca (Lissabon, Portugali)
MDT (Tukholma, Ruotsi)
Hankejakso: 1.5.2009-30.4.2014
Tukisumma: 2 425 04 €
Verkkosivu: www.departs.eu

Départs-hanke edistää nykytanssin kehitystä Euroopassa rakentamalla yhteyksiä epävirallisten koulutusohjelmien ja ammattilaistanssin välille. Se tarjoaa koulutus-, luovan työn ja esittämismahdollisuuksia nuorille lahjakkaille tanssijoille ja koreografeille. Départs tukee nuoria siirtymisessä ammattilaiseksi. Hankkeen toimintoja ovat festivaalit, työpajat, stipendit, kesäkurssit, tutkimustyö ja koe-esiintymiset. Zodiak liittyi hankkeeseen heinäkuussa 2011.

Haastateltavana Zodiakin taiteellinen johtaja Harri Kuorelahti.

Helsingissä nähty Thomas Lehmenin Bitte oli osa Départs-han-
ketta. Kuva: Thomas Aurin

Fokuksessa PARTS-koulun oppilaat

"Koulutusorganisaatio PARTS toimii pääjärjestäjänä, ja Départs-hankkeen pääfokus on nuorten tanssitaitelijoiden eurooppalaiselle tanssikentälle saattaminen. Keskiössä ovat nimenomaan PARTSista valmistuneet Anne Teresa De Keersmaekerin oppilaat. PARTSin opiskelijat ovat niin kansainvälinen ryhmä, että PARTS-keskeisyys ei tosiaankaan haittaa.”

Hankkeen myötä ryhmä on kuitenkin havainnut myös muita tarpeita.
”PARTS-tanssijoiden lisäksi olisi tarpeen, että jokainen hankemaa saisi esitellä ja tuoda esiin myös omia taitelijoitaan.”

”Arvelen, että suurimmat ongelmat ovat kaikille isoille verkostohankkeille tyypillisiä. Isoin on resurssipula. Kaikilla on niin paljon toimintaa, että ollaan aina lähimmässä tulipalossa kiinni. Lisäksi partnerit ovat erikokoisia ja kaikkien toimintakyky on erilainen. Zodiakin lähimmät kumppanit ovat Tukholman MDT, Berliinin HAU ja portugalilainen Alkantara. Meillä on samanlaiset taiteelliset näkemykset ja siksi yhteistyö on helppoa.”


Départs rakentaa nuorille taitelijoille turvaverkkoa

Nyt Départs valikoi merkittävien nuorten taiteilijoiden listaa.
”Valikoimme noin 10 nuorta taiteilijaa, joihin kaikki hankepartnerit sitoutuvat taloudellisesti. Listalle valitaan yllättäviä ja erilaisia artisteja. Nyt meillä on 10 nimen lista ja siinä on 2 suomalaista, mutta jatkamme vielä keskusteluja.”

”Taiteilijalistauksen idea on osittain turvaverkon luominen. Etelä-Euroopassa epäonnistuminen tarkoittaa, että et tanssi kymmeneen vuoteen. Départs-partnereiden valitsemat ja tukemat taiteilijat saavat myös epäonnistua, kun kaikki ovat sitoutuneet tukemaan heidän uransa kehittämistä.”


Départs talouden ja politiikan muutosten myllerryksessä

Vuonna 2009 käynnistynyt Départs päättyy ensi vuonna. Hanketta ovat ravistelleet Euroopan talouden ja poliittisen ilmaston muutokset. Zodiak liittyi mukaan heinäkuussa 2011, kun yksi espanjalainen organisaatio luopui paikastaan. Samaan aikaan Århusissa lopetettiin Archauz-talo. Budapestin oikeistolainen kaupunginjohtaja erotti nykytaiteen talon Trafón perustajan ja taiteellisen johtajan GyörgySzabón alkuvuonna 2012. Hollannin kulttuuriavustusten rajujen leikkausten myötä maineikas Springdance-festivaali lopetettiin sulauttamalla se näkymättömiin toisen festivaalin osaksi.

Istanbulilainen Bimeras katsoi tyynesti vierestä, kun partnereilla oli ongelmia; Turkin talouskasvu on ollut vuosittain 7 prosenttiyksikön luokkaa. Bimerasin lähtö Départsista olikin yllätys, mutta perusteltu: heille on myönnetty rahaa oman talon rakentamiseen ja he keskittyvät kokonaan siihen.

Vaikka alkuperäinen hankeryhmä on loppua kohti hajonnut ja muuttunut, Départs on pysynyt pystyssä. Zodiak hyppäsi liikkuvaan junaan kesken hankkeen, mutta liittyminen oli helppoa.

”Zodiakin toiminta istui niin hyvin Départsin ideologiaan, että meidän ei tarvinnut muuttaa mitään omassa profiilissamme. Siksi myös Départs-verkosto piti meistä eikä meillä ollut mitään ongelmia. Départsin verkostoitumisen ja uusien kontaktien lisäksi raha on ollut meille kaikille tärkeää.”

”Meidän omat rahoituspäätökset tulevat todella myöhään. Toistaiseksi meillä on ollut hyvin projektirahoja, mutta tukien leikkauksista on varoiteltu. Départs-raha onkin ollut tärkeää puskurirahaa taiteelliseen suunnittelutyöhön.”

Veli Lehtovaaran Vartaloiden kaupunki nähtiin Zodiakissa keväällä 2013. Kuva: Timo Wright/Zodiak


Taiteellinen tutkimustoiminta on hyvin tärkeää

Départsilla on ollut oma merkityksensä myös uudenlaisten toimintatapojen vahvistajan ja mahdollistajana Zodiakissa.

”Minusta on tärkeää tukea taiteilijoiden research- ja laboratoriotoimintaa. Meillä on Suomessa täysin tuotantopainotteinen toimintamalli, ja se ei aina takaa uusia ja radikaaleja ratkaisuja. Tarvitsemme research-toimintaa kantaesitystoiminnan oheen.”

Veli Lehtovaara house-koreografina halusi nimenomaan tuoda omaan juuri päättyneeseen kaksivuotiseen jaksoonsa tutkimustyötä. Hän halusi etsiä uusia tapoja toimia taidekentällä, ja järjesti tapaamisia eri taiteilijoiden kuten Esa Kirkkopellon ja Antti Nylénin kanssa. Research-toiminnan luonteen mukaisesti näistä tapaamisista saattaa syntyä teoksia tai sitten ei.”

”Paine meitä kohtaan on todella iso, kun Suomessa ei ole tanssin taloa. Saamme vuosittain noin 180 hakemusta, joista voidaan valita tuotantoon 15 teosta. Hakemuksissa puuttuu usein työstövaihe: mennään isosti isoihin aiheisiin, eivätkä teokset ole valmiita. Meillä on kevyesti ja halvalla toteutettava Z free -konsepti, joka tarjoaa taiteilijoille mm. studion ja mentorointiapua teosten valmistamiseen. Départs on auttanut tässä valtavasti.”


6/2013