E

kokemuksia_opintovierailut_magnus_froederberg_560x262.jpg

Kuva: Magnus Fröderberg | norden.org

Kokemuksia opintovierailun järjestämisestä

  • Opintovierailu kokosi yhteen ammatillisen koulutuksen johtajia - 12 maata, yhteinen visio

Vilkas puheensorina täytti kokoushuoneen, kun ammatillisen koulutuksen johtajat 12 eri maasta työstivät opintovierailun loppuraporttia. CIMOn Suomessa 22.-27.4.2012 järjestämä opintovierailu keskittyi ammatillisen koulutuksen johtamisen haasteisiin ja hyvien käytäntöjen jakamiseen. Opintovierailujen kansainvälistä antia kehuivat sekä ulkomaiset vieraat että suomalaiset järjestäjät.

Lue lisää CIMOn järjestämästä vierailusta

  • Ideoita ja innovaatioita aikuiskoulutuksesta

Ikääntyvä Eurooppa tarvitsee uusia ideoita ja innovaatioita, ja niitä voidaan tuottaa koulutuksen avulla. Nuorten kouluttaminen ei riitä, vaan myös elinikäistä oppimista tarvitaan turvaamaan tulevaisuuttamme. Elintasoa halutaan nostaa ja ylläpitää, ja työpaikat olisi saatava pysymään Euroopassa. Maahanmuuttajien integroitumisessa riittää myös haasteita. Mihin tarpeisiin aikuiskoulutusta suunnataan ja kenelle?

Lue lisää innovaatioista

  • Tulevaisuuden koulutus- ja osaamistarpeita pohdittiin opintovierailulla Kainuussa

Kainuun ammattiopiston järjestämä vierailu on toistaiseksi ainoa ennakointia käsittelevä opintovierailu Euroopassa. Aiheen kiinnostavuudesta kertoo jo se, että opintovierailulle olisi ollut tulijoita moninkertaisesti osallistujapaikkoihin verrattuna. Viikon mittaiseen opintovierailuun sisältyi puheenvuoroja ennakoinnin menetelmistä ja tuloksista, ajatusten vaihtoa eri maiden ennakointikäytännöistä sekä vierailuja Kainuun alueen yrityksiin, jotka ovat joutuneet toiminnassaan uudenlaisten työvoima- ja osaamistarpeiden eteen.

Lue lisää Kainuun-vierailusta

  • Yrittäjyyskasvatuksen opintovierailu kirkasti Suomi-kuvaa

Kolmetoista koulutuksen asiantuntijaa eri puolilta Eurooppaa juttelee innostuneesti suomalaisesta koulujärjestelmästä ja koulujen yrittäjyyskasvatuksesta. He kehuvat suomalaisen yrittäjyyskasvatuksen edelläkävijyyttä ja opettajien, oppilaiden ja vanhempien keskinäistä luottamusta niin vuolaasti, että suomalainen häkeltyy.

Lue koko Suomi-kuva-juttu Leonardo-luotaimesta

  • Suomen menestys Pisa-tutkimuksessa veti Joensuuhun

15 koulutuksen asiantuntijaa 10 Euroopan maasta keskustelee innokkaasti suomalaisesta koulujärjestelmästä ja pohtii, mikä on se salaisuus, jolla Suomi kerta toisensa jälkeen pärjää OECD:n Pisa-tutkimuksessa. Välillä kuunnellaan aiheeseen liittyviä asiantuntijaluentoja ja kierretään seuraamassa opettajien ja opettajiksi opiskelevien työskentelyä Joensuun normaalikoulussa.

Lue lisää koulutuksen asiantuntijoiden Joensuun-vierailusta

Kokemuksia opintovierailulle osallistumisesta

  • Käsi kädessä yhteiseen tulevaisuuteen – inkluusion ideologiaa käytännössä

Virpi Eronen, Yhtenäisen peruskoulun rehtori Viinijärven koululta osallistui inkluusiota käsitelleelle opintovierailulle Italiassa.

Lue lisää opintovierailusta

  • Blogikirjoitus non-formaalia oppimista käsitelleeltä opintovierailulta Ranskasta

Turkulaisen Vasaramäen koulun rehtori Jyrki Välimäki osallistui Ranskassa pidetylle opintovierailulle, joka käsitteli non-formaalia oppimista.

Lue blogia

  • Napapiiriltä Egeanmerelle

Helena Koskinen Lapin yliopistosta osallistui ammatillista koulutusta ja työllistymistä käsittelleelle Opintovierailulle, joka pidettiin Ateenassa Kreikassa.

Lue lisää opintovierailusta

  • Blogikirjoitus työelämän ja koulutuksen yhteistyötä käsitelleeltä opintovierailulta

Koulutuspäällikkö Petri Sotarauta Länsirannikon koulutus oy Winnovasta osallistui Islannissa pidetylle Opintovierailulle, joka käsitteli työelämäyhteistyötä.

Lue blogia

  • Blogi verkkotyökalujen hyödyntämistä käsittelevältä vierailulta

Projektipäällikkö Tarja Koskinen HAMK:sta osallistui Santiago de Compostelassa verkkotyökalujen hyödyntämistä opetuksessa käsittelevälle opintovierailulle. Viikon tunnelmiin voi tutustua lukemalla Koskisen kirjoittamaa blogia.

Lue blogia

  • Kansainvälistä verkostoitumista opintovierailulta

Opin ovi -projektin projektipäällikkö Taina Piispa Uudenmaan ELY-keskuksesta oli Saksassa opintovierailulla, joka käsitteli iäkkäämpien työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla. Piispa kirjoittaa Elinikäisen ohjauksen verkkolehdessä opintovierailun kokemuksista ja annista.

Lue lisää opintovierailusta

  • Opintovierailu antoi uusia näkökulmia koulutuksen laadunarviointiin

Joutsan yhtenäiskoulun va.rehtori Mika Sirkka oli opintovierailulla Baijerissa.

Lue lisää opintovierailusta

  • Unohtumaton opintovierailu Alankomaihin

Salon lukion opinto-ohjaaja Mari-Anne Mielikäinen toi opintovierailulta kotiintuomisiksi uusia käytäntöjä.

Lue lisää opintovierailusta Leeuwardeniin Alankomaihin

  • Blogi inklusiivista kasvatusta käsittelevältä opintovierailulta

Opetustoimen kehittämispäällikkö Jaana Koski Janakkalasta kirjoittaa blogia opintovierailustaan Italiaan huhtikuussa 2013. Opintovierailun aiheena on inklusiivinen koulu. Blogia lukemalla pääset seuraamaan Jaanan valmistautumista vierailulle sekä lukemaan tunnelmia vierailulta ja vierailun jälkeen.

Lue blogia

  • Ammatillisen koulutuksen laatuasiantuntijoiden opintovierailu Alankomaissa

Kaija Tuiskula Porvoon ammattiopistosta osallistui yhteensä yhdeksää EU-maata edustavan 13 ammatillisen koulutuksen laatuasiantuntijan kanssa opintovierailulle Alankomaissa. Vierailu painottui Alankomaiden ammatillisen koulutuksen laadunvarmistusmenettelyihin ja kattavaan tarkastustoimintaan, jota siellä harjoitetaan.

Katso Tuiskulan tekemä video ja juttu vierailusta Amiston sivuilta

  • Kokemuksia opintovierailulta Wolverhamptonista 24.-28.9.2012

Joensuulaisen Rantakylän koulun rehtori Antti Ikonen sai opintovierailullaan monipuolisen kuvan eurooppalaisten maiden peruskoulutuksesta sekä erityisesti kieltenopetuksesta ja kulttuurisen ymmärryksen kasvattamisesta kouluissa.

Lue Antti Ikosen matkakertomus vierailulta

  • Toukokuinen opintovierailu Firenzeen, Italiaan

Seija Ulkuniemi Lapin yliopistosta osallistui toukokuussa 2012 opintovierailulle Italian Firenzessä. Opintovierailulla käsiteltiin tietotekniikan hyödyntämistä opetuksessa.

Lue lisää Seija Ulkuniemen kokemuksista

  • Blogipostauksia TVT:n hyödyntämistä käsittelevältä vierailulta

Kiti Lindén osallistui TVT:n hyödyntämistä opetuksessa käsittelevälle opintovierailulle Cornwallissa, Englannissa. Vierailu ylitti Lindénin odotukset monin tavoin: vierailu tarjosi hyvän mahdollisuuden oppia muilta, mutta myös tarkastella suomalaisen järjestelmämme hyviä puolia, kertoo Lindén blogipostauksessaan. Vierailujen aikana käytyjen keskustelun aikana oli myös helppo huomata, että TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa liittyy samanlaisia haasteita ympäri Eurooppaa.

Toisessa postauksessaan Lindén esittele Mounts Bay Academyn, johon opintovierailuryhmä kävi tutustumassa. Mounts Bay Academyssa kaikille opettajille ja oppilaille on jaettu tablettitietokoneet. Käyttökokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisia.

  • Matkakertomus: Study Visitillä Santiagossa, Espanjassa

Jyväskylän ammattiopiston yksikönjohtaja Pekka Risku osallistui maaliskuussa 2012 Espanjassa pidetylle opintovierailulle, jonka aiheena oli tietokoneiden opetuskäyttö.

Lue Pekka Riskun matkakertomus vierailulta

  • Matkapäiväkirja Opintovierailulta 136 “Increasing opportunities for adult learning”, 27.11.-30.11.2011, Haag, Alankomaat

Suomesta on pitkä matka niin sanottuun Eurooppaan. Kuuden tunnin lentopäivän jälkeen Suomi tuntuu periferialta, kylmältä itäiseltä rajalinjalta. Täällä isossa maailmassa etsin pitkään oikeaa junaa - ja eksyn sittenkin aluksi väärään. Kotona Lappeenrannassa asemalta lähtee vain yksi juna kerrallaan, suomeksi. En usko, että kukaan on aiemmin viettänyt yli kahta tuntia junassa matkalla Amsterdamista Haagiin ja vaihtanut junaa kolmesti tuolla noin 50 kilometrin matkalla.

Lue koko Merja Bergin matkapäiväkirja

  • Reflections on a study visit

Serendipity. A beautiful English word which broadly means “the achievement of a good outcome by chance”. Wikipedia notes that is is apparently one of the hardest words to translate from English and offers alternative definitions such as “happy accident” and “pleasant surprise”.

In March 2011 I was fortunate enough to go on a Transversal study visit to Finland. The visit was hosted by KAO, a highly regarded vocational college with an interesting approach to understanding the future skills and training needs of local and regional employers and young people. When reflecting on all the good things that came from the visit I was thinking in terms of serendipity but it quickly became clear to me that chance had very little to with its successes.

The good outcomes achieved were firmly rooted in the hard work put in by the study visit hosts and the participants but are above all were catalysed by the foresight of the EU in providing the organisational structures and financial support that makes these visits possible. What follows are my views on the many benefits I got from my participation in the study visit.

Read the article written by Bob Windmill

  • Study visit in Ivalo

It’s early April, Helsinki still has snow, a considerable area of the Gulf of Bothnia is frozen. Ivalo lies over 1000 kilometres north of Finland’s capital. From above there seem to be few settlements of any size to disturb the unchanging, monochrome beauty of snow covered forest, frozen lakes and rivers.

Read the arcticle written by Irene Krechowiecka

Muita kokemuksia

"”Esittelin Suomen koulutusjärjestelmän, joka herätti jälkeenpäin keskustelua sen suoraviivaisuudesta ja yksinkertaisuudesta. Lisäksi keskustelimme useaan otteeseen PISA-tuloksista ja miten niihin tuloksiin on päästy. Koko ryhmä oli hyvin aktiivinen ja olimme yhdessä aamusta iltaan."

Marko Kemppinen
, apulaisrehtori, Satakunnan koulutuskuntayhtymä

***

"Sain tietoa muiden maiden ammatillisen koulutuksen järjestelmistä ja laatujärjestelmistä ja erilaisista laadunhallinnan menetelmistä. Esittelin Suomen koulutusjärjestelmää useampaankin otteeseen ja jaoin osallistujille myös Opetushallituksen esitteitä sekä Opetushallituksen Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan suositukset. Keskustelimme niistä ja ne katsottiin ryhmässämme yhdeksi hyväksi käytänteeksi, joka mainitaan ryhmäraportissamme."

Virpi Lyytimäki, kehitysjohtaja, Hyria koulutus Oy

***

"Verkostoni kasvoi erittäin merkityksellisellä lisäyksellä opintovierailun aikana. Jokainen jäsen toivotti toisensa tervetulleeksi tutustumaan omaan työhönsä tarkemmin tai kertoivat, että heidän kauttaan löytyy helpommin oikeita kontakteja."

Tuula Mäkelä, henkilöstöpäällikkö, Helsingin kaupungin rakennusvirasto

***

"Sain esitellä Suomen koulutusjärjestelmää ja oli hyödyllistä nähdä miten monipuolisesti pystyisi tarjoamaan koulutusta eri tasoilla ja tavoilla, jos lähtökohta olisi jokaisen lapsen omat tarpeet eikä vain yleiset tarpeet."

Nicole Saari, yrittäjä, Mundus

***

"Vierailu toimi upeasti kielikylpynä oman alani sanastoon. Opin ymmärtämään paremmin eri maiden koulutuspoliittisia eroja ja erityisen tuen resursointia eri maissa. Itsestään selvyytenä pitämäni asiat eivät aina olekaan sitä muualla. Esim. kansallisen opetussuunnitelman puuttuminen Itävallassa oli minulle yllätys."

Anne Suomala, Pedagoginen rehtori, Invalidisäätiö, Keskuspuiston ammattiopisto

***

"Opin koulutuksen merkityksen alueen kehityksen kannalta. Lounais-Sardinia ja Kaakkois-Suomi ovat molemmat olleet pitkälti yhden elinkeinon alueita: kaivostoiminta ja metsäteollisuus. Pitkälti yhteen elinkeinoon tukeutuvilla alueilla rakennemuutos on voimakas. Koulutus tarjoaa pohjan itsensä kehittämiselle ja elinikäiselle oppimiselle. Monipuolinen yleissivistys on tärkeä."

Ari Toropainen, headteacher, Iitin lukio

***

"Eri maissa johtamisen ongelmat ovat hyvin samanlaiset. Puhuttiin paljon mm. henkilöstön uudelleenkoulutuksesta, uuden teknologian hyväksikäytöstä sekä oppilaiden vakavista käytösongelmista; samoista aiheista kuin meilläkin kansallisella tasolla. Vaikuttavaa oli myös kuulla, että viime vuosien taloudellinen kriisi on kurjistanut kouluoloja monessa maassa paljon Suomea pahemmin."

Pekka Tukonen, rehtori, Saunakallion koulu

***

"Näin vinkkejä opetuksen järjestämiseen ja joustaviin ryhmittelyihin. Suomessa vanhempia voisi käyttää enemmän apuna koulutyössä. Ammatillisesti sain vaihtaa kokemuksia rehtorien työstä eri maissa ja tietoa eri Euroopan maiden koulutusjärjestelmistä ja tavoista toteuttaa opetusta. Lisäksi pohdimme paljon yhdessä erityisen tuen oppilaiden opetukseen liittyviä hyviä käytänteitä inkluusiosta ja integraatiosta. "

Johanna Wahlman, rehtori, Myllymäki school

***

"Suomalainen koulu on erittäin korkealle arvostettu Euroopassa. Sain esitellä useaan otteeseen vierailun aikana koulumme/koulutusjärjestelmämme toimintaa. Minua pyydettiin mm. kouluttamaan opettajia Romaniaan (yrittäjyyskasvatuksen alueella). Lisäksi meille esitettiin useita yhteistyöpyyntöjä."

Marjo Yliluoma, rehtori, Kantin koulu